Mikita Iłińczyk
UN-PACKING
23-11-2025 17:00 | Duża Scena
Polska, rok 2029. Unia Europejska się chwieje. Empatia staje się gestem medialnym, program integracyjny – polityczną pułapką, a „gościnność” – reżyserowanym formatem politycznego reality show.
Punkt wyjścia spektaklu „Un-packing” przypomina kolejny viralowy format: lewicowa kandydatka do Europarlamentu przyjmuje do domu białoruskich uchodźców. Kamery rejestrują emocje, napięcia, rodzinne dramaty. Ale coś idzie nie tak. W zagraconym kartonami mieszkaniu uruchamia się łańcuch zdarzeń – prywatne traumy spotykają się z niewygodną historią Podlasia, nierozliczoną przeszłością, polityczną grą i wypartą tożsamością. Rzeczywistość pęka - a wraz z nią wyobrażenie o Europie - otwartej, empatycznej i demokratycznej.
Spektakl Katarzyny Kalwat i Mikity Iłynczyka to dystopijne political fiction z pogranicza groteski i dokumentu, to także opowieść o rodzinie, która staje się społeczną soczewką, soczewką pełną napięć i nieporozumień. Osadzony w niedalekiej perspektywie – ale dotkliwie realny – opowiada o Europie w stanie rozpadu, w której migranci stają się kartą przetargową w kampaniach wyborczych, a narracje o solidarności i otwartości okazują się polityczną fikcją.
Tworząc tę historię Kalwat i Iłynczyk inspirowali się nominowaną do Literackiej Nagrody Nike 2025 książką „Kamienie musiały polecieć. Wymazywana przeszłość Podlasia” Anety Prymaki-Oniszk. Autorka przełamuje w niej wieloletnie milczenie, przywracając głos białorusko-prawosławnej mniejszości w Polsce i odkrywając wymazywaną warstwę lokalnej historii. Twórcy sięgnęli po fragmenty reportażu, włączając je w tkankę dramatyczną spektaklu.
„Un-packing” to opowieść o przeszłości i przyszłości - o świecie, w którym liberalne odpowiedzi zawodzą, a radykalne idee zyskują poparcie.
Czy jesteśmy gotowi na nowy porządek? A może już w nim żyjemy?
Spektakl zawiera scenę, która jest adaptacją fragmentu książki Anety Prymaki-Oniszk pt. Kamienie musiały polecieć. Wymazywana przeszłość Podlasia.
Spektakl porusza kontrowersyjne tematy historyczne i polityczne. W spektaklu jest scena z paleniem papierosa.
Spektakl rekomendowany od lat 16.
Przedstawienie z napisami w języku białoruskim.
reżyseria: Katarzyna Kalwat
dramaturgia: Mikita Iłynczyk
przestrzeń: Zbigniew Libera
kostiumy, opracowanie scenografii: Tasha Katsuba
muzyka: Wojciech Błażejczyk
językowe opracowanie tekstu: Roman Pawłowski
inspicjent: Tomasz Karolak
kierownik produkcji: Natalia Nowik
obsada: Mariusz Drężek, Robert T. Majewski, Kiryl Masheka, Marta Ojrzyńska, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Dominik Smaruj, Magdalena Taranta, Tomasz Taranta